Focus blijft het allerbelangrijkste
Als bedrijfsadviesbureau ben je altijd betrokken bij de ontwikkeling van andere bedrijven. Hoe blijf je dan scherp op je eigen ontwikkeling en tegelijkertijd op de trends in de markt. We vroegen InfoRegio-partner K!EN OndernemersAdvies hoe zij dat doen.
“Goeie koffie voor je klanten en medewerkers, dat moet je niet onderschatten”, zegt Dennis van der Voort, managing partner van KIEN, terwijl hij het kopje met een glaasje water en een koekje voor mij neerzet. We spreken elkaar op een druk moment, maar hij gaat er even goed voor zitten. “Je merkt dat bedrijven weer stappen aan het zetten zijn. Moeilijke keuzes en daarvoor doen ze een beroep op KIEN. Wij maken die keuzes makkelijker”.
Bedrijfskundig advies, meer dan cijfers
Wat zijn die keuzes. “Kijk”, legt Dennis uit, “bedrijfskundig advies gaat echt over de belangrijke zaken in je bedrijf. Je visie en strategie, jaarplannen, groei ambities, dat zijn onderwerpen die veel verder gaan dan alleen cijfers. We zitten nu bijvoorbeeld met een klant in de ontwikkeling van een totaal nieuwe businessline. Geweldig om te doen. Het hele plan vanaf de tekentafel tot aan de eerste nieuwe klanten. Samen met directie en medewerkers. De waardering van onze klant en hun succes, dat maakt ons vak geweldig!”
Specialist voor klant
Hij vervolgt: “het zijn niet altijd die heel grote dingen. Soms ook klein en kort op de bal, een klant wakker schudden of een mooie sessie over het business- of jaarplan. En vergeet niet de DGA’s/directeuren die investeren in hun eigen ontwikkeling, door een jaar lang regelmatig te klankborden.” Het is snel duidelijk dat we spreken met een specialist. Dennis: “Onze propositie is echt uniek. Bedrijfskundig advies is een specialisme, gebaseerd op kennis, kunde en jarenlange directie- en ondernemerservaring, zowel in grootzakelijke ondernemingen als in het MKB.“
Trend: toekomstgericht, duurzaam en noodopvolging
Na een behoorlijk complex ondernemersjaar zie je dat ondernemers en bedrijven weer volop plannen maken. We vragen Dennis naar de trends die hij ziet. “Een lastige trend is de krapte op de arbeidsmarkt, maar we zien dat bedrijven die altijd in hun medewerkers hebben geïnvesteerd daarin overeind blijven. Het begint echt bij die goeie koffie!
Als we één trend moeten noemen die eruit springt, dan is het aandacht voor duurzame groei van het bedrijf. Natuurlijk met oog voor de omgeving, maar juist ook aandacht voor toekomstgericht beleid. Neem noodopvolging, daar raken we ondernemers nu echt mee!”
Gecertificeerd familiebedrijfsadviseur
KIEN is gespecialiseerd in begeleiden en adviseren van familiebedrijven. “Jarenlang investeren hierin en kennis uit eigen praktijk werpen nu hun vruchten af”, zegt Dennis van der Voort, managing partner van KIEN. “We krijgen vragen om opvolgende generaties te trainen en op te leiden, dat is overduidelijk het resultaat van ons eigen beleid van continu ontwikkelen. Juist tijdens Covid-19 hebben we gekozen voor certificering bij het Instituut voor Familiebedrijfskunde, waar familiebedrijfsgoeroe Jurgen Geerlings de scepter zwaait. Hun masteropleiding geeft ons een enorme voorsprong. Beter is er niet! We zijn enorm trots op die certificering.”
15 jaar
In het gesprek met Dennis wordt duidelijk dat het bij KIEN bruist van de energie. Hoe ziet hij zelf de toekomst? “In 2022 vieren we het 15-jarig bestaan van ons bedrijf dat in 2007 onder de naam Silver Fern is gestart”. We staan er goed voor en dat kan alleen maar door zelf te doen wat we onze klanten altijd meegeven: focus blijft het allerbelangrijkste. O ja en goeie koffie natuurlijk!”
Het is ons duidelijk. Wil je ook met focus groeien in je bedrijf, begin dan met een kop koffie bij KIEN. Je investering is het dubbel en dwars waard!
K!EN OndernemersAdvies | Lisserdijk 241 | 2165 AA Lisserbroek
(0252) 255 555 | info@kienadvies.nl | www.kienadvies.nl